Galeria nr 12: Lumbini – miasto przemysłu świątynnego

Tam narodził się Budda – czyżby był w takim razie Nepalczykiem? To chyba dobrze, bo Nepalczycy zauroczyli nas swoim ciepłem, życzliwością i nieustającą dumą ze swojego kraju.

Do Lumbini dojechaliśmy – jak zwykle – rozlatującym się autobusem, w który wsiedliśmy bladym świtem w Pokharze.
Niewielka mieścinka przywitała nas tłumem rikszarzy, którzy swym wyjątkowo natrętnym sposobem bycia przypomnieli, że granica Indii jest już bardzo, bardzo blisko.

Znaleźliśmy dość obskurny pokoik w jednym z dwóch dostępnych holeli w miasteczku i ruszyliśmy na zwiedzanie świątyń buddyjskich, które zostały wybudowane na terenie ok 10km2. Spędziliśmy tam kilka godzin spacerując polnymi dróżkami i odwiedzając kolejne świątynie zbudowane jako reprezentacja buddyzmu w różnych krajach: Chinach, Japonii, Indiach, Tajlandii, Nepalu itp… Niektóre z nich robiły zachwycały bogactwem ozdób, ciekawą architekturą albo klimatycznym wnętrzem. Inne natomiast jawiły się jako zbudowane pospiesznie nieciekawe budynki. Pomiędzy nimi… plac budowy, bo wieść niesie, że świątynie w Lumbini powstają szybciej, niż wyrecytowanie buddyjskiej mantry: om mani padme hum.

Zwiedzanie kontynułowaliśmy kolejnego dnia, z żelazną konsekwencją odwiedzając kolejne i kolejne świątynie – w sumie ponad 20 budynków. Jest to ciekawy obraz architektury buddyjskiej na świecie, choć w czasie naszej wielogodzinnej wędrówki nie znaleźliśmy niestety modlitewnego nastroju we ich wnętrzach.

Z Lumbini wyjechaliśmy dość szybko, tradycyjnie na dachu autobusu, skąd przyglądaliśmy się codziennym zajęciom ludzi mieszkających w okolicznych wioskach. Po opuszczeniu Lumbini żegnaliśmy się już z Nepalem. Ostatnie kilka kilometrów do granicy przejechaliśmy zatłoczonym do granic możliwości jeepem. Granica nepalsko-indyjska przywitała nas niewiarygodnym tłumem ludzi, kurzem, hałasem i chaosem… Wracaliśmy przecież do Indii – jakże intesywnych i barwnych po pobycie w Nepalu..

Autor: Marta

Udostępnij ten post na:

1 Komentarz

1. Przy okazji Lumbini to raczej wspomniałbym o jednej z najbardziej koszmarnych nocy, jakie nam się udało przeżyć podczas tej wyprawy. Chmary komarów, temperatura powyżej 40*C, chmary komarów, nie działający fan, chmary komarów, wilgotność na poziomie 80%… Że o chmarach komarów już nie wspomnę.

Dranie gryzły nawet przez materiał śpiwora!

Tak sobie dziś myślę, że już chyba wolałem całonocną podróż z Birganju do Kathmandu w autobusie z wybitymi szybami. :)